جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

مقالات آرايشي و بهداشتي

‏۱۰ شهر زيبا و ديدني تركيه كه حتما بايد به آنجا سفر كنيد

۱۹ بازديد

تركيه جاذبه‌هاي هاي گرديشگري زيبايي از جمله سواحل ديدني و شهرهاي درهم آميخته مدرن و سنتي را در خود جاي داده است كه مي توان گفت يك مكان عالي براي مسافرت خواهد بود. از مكان هاي تاريخي مانند افسوس تا سواحل دلنواز درياي اژه، آن چنان جذاب هستند كه هر شخصي را براي يكبار ديدن اين كشور وادار مي‌كند. مي توان گفت شهر استانبول يكي از شهرهاي پر طرفدار تركيه در بين گردشگران است ولي ديگر شهرهاي تركيه هم هر يك زيبايي و جاذبه‌هاي به خصوص خود را دارند. كه براي آن‌هايي كه قصد به چند شهر مختلف دارند مناسب خواهد بود، در ادامه قصد داريم به بهترين شهرهاي تركيه بپردازيم. همراه ما باشيد.

1. آنكارا

اين شهر پايتخت سياسي تركيه و شهري بزرگ و به روز مي باشد كه در وسط آن ساختمان‌هاي دولتي، تجاري، دانشگاه‌هاي مشهور تركيه و سفارت‌خانه‌ها را خود جاي داده است. مي توان گفت آنكارا در مركز تركيه قرار گرفته است و يك هاب مهم منطقه‌اي از نظر حمل و نقل به حساب مي آيد. از معروف ترين مكان هاي اين شهر براي توريستان مي‌توان به موزه‌ها،  گالري‌هاي هنري و مراكز فرهنگي اشاره كرد.

2. ماردين

اين شهر بر فراز دست بين‌‌النهرين و يكي از نقطه هاي اصلي و استراتژيك تاريخي مي باشد. شهر ماردين كه در جنوب تركيه قرار دارد مركز استاني با همين اسم است و يكي از نخستين مناطقي است كه تمدن در آن به وجود آمده است. شهرت ماردين مديون تاريخ پر فراز و نشيب و همين طور فرهنگ‌هاي گوناگون آميخته درهم مي باشد. شهر ماردين با ساختمان‌هاي سنگي زيبا بر يال كوه زينت شكل گرفته و توريستان به قدم زدن در كوچه‌هاي اين شهر علاقه هستند. از جاذبه‌هاي تاريخي اين منطقه صومعه‌هاي Deyrulzafaran، از قديمي‌‌ترين مكان هاي دنيا و چندين مدرسه و مكتب مذهبي مربوط به دوره‌هاي اسلامي مي باشد.

3. قونيه

از ديگر شهرهاي تركيه كه براي ايراني ها هم به دليل وجود آرامگاه مولوي جذابيت ويژه اي دارد، قونيه مي باشد. قونيه با ساختمان هاي به جا مانده از دوره سلجوقيان و مراسم درويش‌ها شهرت گرفته است. كه در قرون ۱۲ و ۱۳ ميلادي رونق پيدا كرد و مسجد Alaeddin هم در اين دوره ساخته شد.

4. آنتاليا

يكي از شهرهاي بسيار معروف تركيه آنتاليا است كه بايد حتما در برنامه ي سفر ان را قرار دهيد، اين شهر ساحلي زيبا با منظره درياي مديترانه، نظر هر گردشگري را به سمت هود جلب خواهد كرد. آنتاليا شهري پر جنب و جوش با چندين هتل، سواحل تفريحي، رستوران، كوهستان‌هاي سرسبز و جاذبه‌هاي تاريخي، خود به تنهايي يك مكان عالي براي گردش چند روزه مي باشد. 2 يار قديمي شهر، دروازه هادريان، برج ساعت و چندين خيابان جديد و مكان‌هاي ديگر به تنهايي قادر هستند چند روز شما را پر كنند.

5. مارماريس

تركيه از 3 طرف به دريا راه دارد و به اين علت مناسب ترين شهرهاي تركيه در كنار دريا مي باشند. مارماريس هم با تصوير بسيار زيباي دريا و كوه‌هاي اطراف خود دل هر شخصي را عاشق خود مي كند. آب‌هاي فيروزه‌اي، ماسه‌هاي سفيد و مكان‌هاي تاريخي تمامي اين ها در مارماريس وجود دارند. مي توان گفت اين شهر مركزي براي ورزش‌ها و تفريحات آبي و گشت و گذار شبانه مي باشد. در صورتي كه به مارماريس رفته باشيد درياگردي با كشتي‌ها يا قايق‌هاي تفريحي را هم نبايد از بدهيد. مكان‌هاي ديدني ديگري مانند Dalyan، افسوس، Pamukkale و جزيره Cleopatra هم در نزديكي اين شهر واقع شده اند.

6. سيده

از شهرهاي تاريخي و جنوبي تركيه مي توان به سيده اشاره كرد و در تاريخ آمده كه اسكندر در قرن 4 پيش از ميلاد مسيح سيده را فتح و بدست آورده است. حالا سيده اثري به جا مانده از تاريخ در كنار يك زندگي مدرن و زيبا در كنار ساحل درياي مديترانه است. كه معبد آپولو و آمفي‌تئاتر از آثار به جاي مانده دوران روميان و عصر هلنيستي مي باشد.

7. بدروم

هر موقع كه فهرست معروف ترين شهرهاي تركيه نوشته مي شود، بدون شك رديف شهرهاي جنوبي تركيه در كنار هم قرار مي گيرند به دليل اينكه زيبايي درياي مديترانه از ابتدا تاريخ انسان را به سمت خود جذب كرده است. بودروم هم در رديف اين شهرها مي باشد و مانند بقيه، آثار تاريخي، سواحل زيبا و امكانات رفاهي زيادي را در خود جاي داده است. در بدروم قلعه سنت پيتر كه در سال ۱۴۰۲ ميلادي به وسيله ي شواليه‌هاي هوسپيتالر درست شده و در حال حاضر يك موزه است را به ياد داشته باشيد. مراكز خريد، رستوران‌ها و ساحل سمت غربي بدروم ارزش يك اقامت چند روزه را دارد.

8. شهر افسوس

اين شهر يكي از كامل ‌ترين مجموعه‌ هاي آثار كلاسيك قرن 1 پيش از ميلاد را دارد. زمان امپراطوري رومي ها، افسوس از بزرگ ترين شهرها بود و يكي از عجايب هفتگانه باستاني به حساب مي آيد، يعني معبد آرتميس. آثار باستاني افسوس شامل چندين سازه بزرگ و كهن مي باشد كه در طول سال تعداد بسياري گردشگر از آن ديدن مي‌كنند. محوطه تئاتر قديمي، معبد هادريان و كتابخانه سلسوس از مهم ترين‌ها مكان هاي اين شهر هستند.

9. منطقه كاپادوكيه

كاپادوكيه اسم مكاني در ميانه تركيه يا همان سرزمين آناتولي مي باشد و به دليل منظره هاي زيباي خود از جمله كوه‌هاي صخره‌اي و جنگل درختان مخروطي شهرت پيدا كرده است. فوران آتشفشان‌ها و فرساي خاك اين منظره زيبا را درست كرده و انسان‌ها در طول 1000 سال براي خود منازلي در بين سنگ‌ها درست كرده است. هيتي‌ها نخستين ساكنان اين منطقه بودند كه تونل‌ها زيرزميني را ساختند تا از حمله سونانيان يا ايرانيان در امان بمانند. حالا تعداد بسياري از اين غارهاي دست ساز تبديل به هتل و محل اسكان توريستان شده است.

10. استانبول

همان گونه كه در ابتداي مطلب ذكر شد توريستان نبايد تنها استانبول را به عنوان مقصد انتخاب نمايند چرا كه چند مورد ديگر از بهترين شهرهاي تركيه ارزش كمي هزينه كردن را خواهند داشت. استانبول يكي از بزرگ ترين‌ شهرها در جهان و كه در طول ساليان دراز به عنوان پايتخت عثمانيان و امپراطوري بيزانس بوده است. استانبول تنها شهر بزرگ در دنيا مي باشد كه در 2 قاره قرار گرفته و تنها يك تنگه آبي باريك 2 بخش شهر را از هم جدا كرده است. معماري هاي با شكوه، مراكز خريد بزرگ، زندگي شبانه پر از جنب و جوش و قسمت هاي سنتي شهر همه و همه در كنار هم باعث شده استانبول شهر شماره 1 در فهرست مشهورترين شهرهاي تركيه قرار بگيرد. مسجد سلطان احمد، مسجد ايا صوفيه، و كاخ موزه توپ‌قاپي مواردي هستند كه بدون ديدن آنها نبايد از استانبول خارج شد.

 

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.