جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

مقالات آرايشي و بهداشتي

قالب وافل و كاربرد آن

۲۱ بازديد

     


امروزه قالب وافل كه مهم ترين ابزار اجراي سقف وافل است، از لحاظ فني و اقتصادي در اكثر پروژه هاي بزرگ كاربرد دارد. در ادامه اين مطلب شما را با انواع قالب وافل و كاربرد هركدام از آن ها و هم چنين هزينه و قيمت هاي آن آشنا خواهيم كرد.


قالب وافل چيست؟

از لحاظ لغوي كلمه انگليسي وافل، به معني كلوچه اي با شكل ها و طرح هاي دايره اي است و به همين علت براي دال هاي مشبك و پنجره مانند استفاده ميشود. اما در اصل قالب وافل waffle formwork)) يك قطعه ي پلاستيكي است، اين قطعه ابعاد و سايز مشخص خود را دارد و جهت حذف بتن ناكارآمد در دال هاي بتني استفاده مي شود.


بتن ناكارآمد چيست؟

به قسمتي از دال بتني كه تحت تنش فشاري نيست و هيچ عضو كششي يا ميلگردي را در خود نگه نمي دارد، بتن ناكارآمد مي گويند. حذف اين بتن از لحاظ اقتصادي، سبك سازي سازه و كاهش جذب انرژي لرزه اي اهميت بسياري دارد.

در سال هاي گذشته براي حذف اين بتن، طرح هاي گوناگوني پيشنهاد شده و برخي هم به اجرا درآمده است، از پركاربردترين آن ها استفاده از قالب هاي پلاستيكي از جنس پلي پروپيلن است كه قابليت چندين بار استفاده را دارد.اين قالب،به قالب وافل معروف است.



تفاوت قالب وافل با قالب هاي يوبوت و كوبياكس


قالب هاي يوبوت (U-boot)،كوبياكس (Cobiax) و بابل دك (Bubble deck)، جهت حذف بتن ناكارآمد استفاده مي شوند. بيشترين تفاوت اين قالب ها با قالب هاي وافل دردفعات استفاده از آن ها است. طراحي قالب هاي وافل به گونه اي است كه بعد از اجراي بتن و سخت شدن آن، قابل جداسازي و استفاده مجدد باشد كه همين امر سبب جذابيت اقتصادي اين قالب هاي وافل است. اما قالب هاي يوبوت و كوبياكس كه در درون دال جاي ميگيرند، پس از بتن ريزي ديگر قابل استفاده مجدد نيستند.

 

ويژگي هاي برتر قالب هاي وافل نسبت به قالب يوبوت و كوبياكس:

- همانطور كه جلو تر هم توضيح داده شد، قالب هاي وافل به جهت قابليت متعدد استفاده از آن ها، هزينه ي كم تري براي اجراي هر متر مربع سقف، نسبت به ساير قالب ها دارد.
- در انجام دال هاي مجوف مثل يوبوت و كوبياكس، قسمتي از بتن مياني دال حذف مي شود اما بتن كششي حذف نمي شود، در استفاده از قالب وافل علاوه بر بتن مياني، بتن كششي نيزحذف مي شود. به همين علت حدود 20 درصد سقف وافل به نسبت ساير سقف هاي مجوف بتن كمتري نياز دارد، كه از لحاظ فني و اقتصادي حائز اهميت است.
- به جهت اينكه در هزينه هاي ساخت قالب هاي مجوف صرفه جويي شود، اغلب از موادي با كيفيت پايين استفاده مي كنند، اين مواد در برابر اشعه آفتاب حساس هستند و ممكن است چندين روز زير نور خورشيد قرار بگيرند كه در اين صورت در زمان حمل و نقل و نصب ميلگرد ها ، آسيب مي بينند، آسيب وارد شده ممكن است باعث ورود بتن به درون قالب ها شده و بار مرده سقف را افزايش دهد.




انواع قالب وافل از لحاظ عملكرد

قالب وافل نقش مهمي در اجراي سقف وافل دارد و ابعاد و شكل عملكرد آن را تعيين مي كند، اين قالب با توجه به كاربرد آن به دو قالب وافل يك طرفه و دو طرفه تقسيم مي شود.


قالب هاي وافل يك طرفه

قالب هاي يك طرفه جهت اجراي سقف ها با دهانه كوتاهتر استفاده مي شوند، وظيفه ي آن اين است كه بار مرده و زنده را در يك راستا منتقل كند. خود قالب باعث شكل گيري تيرچه يا ريب خواهد شد.


ابعاد قالب وافل يك طرفه

اين قالب هاي يك طرفه، شامل قطعات پلاستيكي U  شكل هستند كه به همراه قطعات انتهايي در محل اجرا به كمك بست مخصوص، به يك ديگر متصل شده اند. اين اتصال سبب تشكيل يك قالب يكپارچه مكعب مستطيلي است. اين قالب به طور معمول فاصله آكس به آكس 60 تا 70 سانتي متر را تامين مي كند. با عمق 25 تا 30 سانتي متر، همچني طول متغير و عرض تيرچه ها نيز متغير است و بين 12 تا 14 سانتي متر در دسترس است.


قيمت قالب وافل يك طرفه

قيمت اين قالب به نسبت ديتل اجرايي متغيير است. هزينه ي اجراي سقف با اين قالب ها، در هر متر مربع محاسبه ميشود و در اين امر عواملي مثل ابعاد قالب،كيفيت قالب و موقعيت پروژه اثرگذارند. به طور كلي قيمت خريد قالب وافل يك طرفه به ازاي هر متر مربع از 240 تا 270 هزار تومان متغيير است.درنظر داشته باشيد كه دستمزد اجرا به صورت جداگانه محاسبه مي شود.


قالب هاي وافل دوطرفه

اين قالب ها در اجراي سقف وافل مشبك يا دوطرفه به كار مي روند و باعث انتقال بار در دو راستا مي شوند. يعني بار زنده و مرده سقف به تمام تيرهاي اطراف هر چشمه سقف انتقال مي يابد. اين قالب برخلاف قالب يك طرفه با بست به قالب هاي مجاور متصل نمي شود. اما مانند قالب يك طرفه پس از رسيدن بتن دال به مقاومت نهايي باز شده و در جاي ديگر استفاده مي شود.كه اين ويژگي به كاهش هزينه تمام شده دال كمك ميكند.

ابعاد قالب وافل دوطرفه

اين قالب قطعاتي از جنس پلي پروپلين دارد كه وزن كمي دارند و به شكل نيمه مكعب طراحي شده اند. در برخي از محصولات ما، اين قطعه ها سوراخ هايي جهت چفت و بست شدن قالب هاي مجاور دارند. حمل و نقل اين قالب ها با توجه به ابعادشان آسان است و براي دهانه هاي عريض بسيار مناسب هستند. معمولا اين قالب ها در ابعاد مختلف از 60*60 تا 90*90 ارائه مي شوند.عمق اين قالب هاي دوطرفه نيزاز 18 و 25 و 28 و 33 و35 و 40 سانتي مترمي باشد. كه ديتل كامل قالب ها در بخش قالب وافل دوطرفه در يك جدول آورده شده است.


قيمت قالب وافل دوطرفه

بر اساس تعداد و نوع و جنس قالب ها، قيمت اين قالب ها متغيير است و به فاكتور هاي گوناگوني بستگي دارد. جهت اطلاع بيشتر در اين مورد مي توانيد با ما تماس بگيريد.

https://kohandeck.ir/%d9%82%d8%a7%d9%84%d8%a8-%d9%88%d8%a7%d9%81%d9%84/

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.